Domo

Wednesday, June 29, 2011

Saje nak kongsi idea~

Assalamualaikum kepada semua pembaca2 blog yang d kasihi sekalian..hehe.. (da mcm orang nak bagi ceramah lak..) Korang semua tahu kn yang hari ni ialah hari peristiwa Israk dan Mikraj yg di sambut 27 rejab dalam kalendar islam.

Ok, tanpa berlengah lagi, aku nak share sikit la pasal Israk Mikraj ni, tadi aku ade pergi masjid kt kampung aku. Lepas je solat maghrib berjemaah, ade ceramah pasal Israk Mikraj. Ustaz yang bg ceramah tu lupa lak nama dia tapi dia ade sharing yg ade kaitan dgn peristiwa tu la. Antaranye, cerita pasal lembutkan hati, rendahkan jiwa n macam2 la. Tapi yang paling best, ceramah pasal ilmu, bukan maksud aku ceramah x best, tidak k. Bila cerita pasal ilmu, ustaz tu ade cakap, kalau sebelum tidur mesti la ade ilmu yang baik contohnya baca al-quran, cerita yang berkaitan dgn benda2 baik la. Bukannye sebelum tidur tu tgk wrestling ke blue ke ape2 je yang x berfaedah. X kisah la samada dia tertido ke ape ke tapi kalau boleh jgn buat la nanti kot jadi manusia yang x baik lak. I2 la yang ustaz tu cakap, so that's y budak2 kalau tu, tido mak bapak dorang kena tutup tv n sebagainya. So sebelum tido baca buku yang berfaedah la, kalau al-quran pun lagi afdal. Baru la aku tahu skrang nape sebelum tido tu baca buku. 1 jam lebih gak ustaz tu ceramah, apa2 pun best jgak la dapat info yang bermanfaat dlm kehidupan kita then amalkan. Bila habis je ceramah, buat solat isyak secara jemaah, yang jadi imam ustaz yang bgi ceramah tu. Lepas je buat solat isyak, ade jamuan ckit la untuk orang2 yang dtg masjid td, aku pun sama la join jgak. Then yang last skali baru la aku terus balik rmah.

So kesimpulan yang aku dapat pasal ceramah kt masjid tadi ialah jaga solat sbab solat tu la senjata kita untuk bersihkan dosa2 yang kita pernah buat sebelum ni n solat jgak la dapat tenangkan hati kita if kita rendah2 kn diri kpd Allah S.W.T. Selain tu, muhasabah diri kita la untuk jadi insan yang berguna. 2 saje aku nak sharing, aku x mau la sharing panjang2, smoga peristiwa Israk Mikraj dapat menjadi iktibar kpada kita semua. Wallahualam.. Assalamualaikum~

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Angry Birds -  Link Select