Domo

Thursday, April 21, 2011

Pasal Enjin Campro~

mendalami Enjin campro.... wkakaka aku jumpa kat website sebagai pengetahuan...

proton letak cam pro... bermaksud CAM profiling... adek bradik vtec... tapi habuk pun tak dak... kesalahan proton adalah dengan mereka detuned ( merendahkan kose kuda enjin) semula enjin ini... pssttt... org plotong kata, ini barang onwheel 140hp.... tapi disebabkan gas guzzle is bad for market... maka terhasillah keta campro skang ni....sebab tu, korang perasan atau tidak... rpm 3900 kebawah, keta ni lembab... ni sebab restriction tadi... dan kalu ko ni jenis bawak keta macam pakcik lepas sunat nak kesurau... enjin gen2 adalah sesuai..... bila ko bawak melebihi 90kmj... ini enjin sudah start kasi teguk ko punya minyak....kalu bawak slow slow kan... meeeeeemaaaaanggggggg jimat... cubalah... bila kita bercerita pasal enjin... mula mula kita kena paham lay out atau sifat atau karekteristik enjin tersebut....enjin campro ada berbagai versi.... kena paham tu... 2005 kebawah adalah enjin paling malang... masalah pinging berlaku dan diselesaikan pada 2005 dengan ECU baru dari seimens vdo ( ini barang racing tau...;P tapi ramai tatau...) sama baris dan sama mahal (atau lebih mahal) ngan haltech dan hks piggyback yg korang pernah jumpa. Lu selam air ini keta kalu... buleh nangis nak carik ecu dia... dan yg tak best, ini ecu telah di SEAL dia punya coding dari piggyback atau secondary ECU ataupun hacking... tapi dengar crita... org kl sana dah jumpa coding dia....:lol: ko carik lah sendiri ye.... meh nak crita pasal enjin biasa campro... tahun 2005 sampai lah kuar enjin baru tuuuu.. ini enjin adalah bersifat LONG STROKE . apa menatang tu? hi hi... ianya bermaksud, ketinggian dasar enjin sampai head adalah luarbiasa panjangnya dari enjin biasa. dan utk melengkapkan kitaran pembakaran... menda dah panjang, udah tentu makan masa yg lama ( point seken seken... bukan 2-3 hari) sebab tu ko rasa lembab kan? sebab tu ko kena maintain 4000rpm keatas utk mendapatkan prestasi sebenar. kenapa punya bahlul org proton buat macam tu? sebab, ini adalah teknologi perlumbaan punya enjin... aku pun tatau apsal derang pasang gak model ini pada keta proton... mungkin faktor terdesak? who knows? ha ha.. so bila dah enjin racing N/A ( non aspirated) a ka tak dak turbo... maka kena paham, ini enjin bersifat macam takumi ( bukan MOD kita, fujiwara takumi anak bunta) punya enjin, HI REV !!!! sebab tu, the ejin kick in at 4000rpm... ada prasan? syok tak? tu baru enjin detuned... kalu fully tuned?:o aku dah bawak.... dan, ada org, tatau sapa;P, sanggup jual vtec fully loaded tuuuu....hi hi hi... meh nak cerita apsal hi rev.... ko tahu apa itu cam profiling? sudah crita sana atas tadi...sebenarnya, ini enjin dicipta dengan cam yg mempunyai sedikit kesamaan dengan cam vtec, vti vvti, dvvt mivec etc....tetapi... hi hihi... tetapi, enjin ini kerekternya lebih tinggi... sebab tu 4000rpm... vtec hanya 3000+++ dan mivec 3500++ maknanya, enjin campro adalah enjin hirev yg paling tinggi utk stok standard!!!!!!kenapa cam kena berfungsi dengan rpm tinggi?sebab, makin laju cam berpusing, maka, jarak tempoh masa valve terbuka adalah lebih lama . jadik, racing teori... the longer the better... the bigger the better.... hi hi hi...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Angry Birds -  Link Select